Gewoontes. Je realiseert je meestal niet dat je ze hebt. En als je er wel bij stilstaat, is dit meestal omdat je een ‘slechte gewoonte’ hebt. Roken, drinken, weinig sporten, ongezond eten – we willen er zo snel mogelijk iets aan doen. En het volhouden natuurlijk. Maar een nieuwe gewoonte ontwikkelen – hoe doe je dat eigenlijk? Ik geef je mijn tips, gebaseerd op het boek Better Than Before van Gretchen Rubin.

Lees ook ‘Waarom je bent wat je denkt

Hoe ga jij met gewoontes om?

Een belangrijke vraag. Er zijn volgens Gretchen Rubin namelijk verschillende persoonlijkheidstypen als het aankomt op gewoontes. Zo zijn er Upholders, die elke gewoonte moeiteloos volhouden. Ze kicken op behaalde doelen en houden zich daarbij altijd aan de regels. Questioners trekken alles dat ‘verplicht’ voelt in twijfel – waarom zou ik dat op die manier doen? What’s in it for me? Verreweg de meeste mensen zijn Obligers – gehoorzaam aan de verwachting van anderen, maar laks als het aankomt op persoonlijke beloften.  En als laatste zijn er Rebels, die zich op geen enkele manier laten motiveren als dat ‘moet’ en overal hun eigen weg creëren.

Een nieuwe gewoonte ontwikkelen

Waarschijnlijk herken je jezelf in meerdere typen. Zo ben ik een combinatie van een Obliger en een Rebel. Ik doe altijd de dingen die je van mij verwacht, maar het moet wel op mijn manier – anders niet. ‘Je denkt te zwart-wit’, hoor ik regelmatig. Guilty as charged. En als ik een persoonlijk doel stel.. Ai, dat is knap lastig. Ik vind altijd wel een manier om ergens onderuit te komen. Ik krijg namelijk al jeuk als ik iets van mezelf moet.

Hoe kun je in hemelsnaam een nieuwe gewoonte ontwikkelen als je niets wilt afdwingen? In mijn geval is het simpel: ik schrijf over mijn doelen en gewoontes. Zo zorg ik ervoor dat anderen op de hoogte zijn en voel ik me van buitenaf gemotiveerd om het vol te houden. Dat is een typische oplossing voor Obligers. Wil je vaker naar de sportschool? Zorg dat je een sportmaatje hebt. Elke dag gezond eten? Plaats #fitfood op Instagram of deel je eetdagboek op MyFitnessPal.

Volhouden – een vak apart

Het ontwikkelen van een gewoonte is een ding. Volhouden lijkt af en toe rocket science. Want, hoe houd je die prille gewoonte in stand? Dit werkt voor elk persoonlijkheidstype op een andere manier. Upholders worden blij als ze weer een taak van hun to-do list afstrepen – dit zijn over het algemeen echte ‘lijstjesmensen’. Questioners veranderen vaak in Upholders als ze eenmaal het nut van hun nieuwe gewoonte inzien. Obligers doen het goed op extrinsieke motivatie en Rebels laten zich motiveren door hun einddoel – the bigger picture.

Welk type je ook bent – een nieuwe gewoonte moet voldoening opleveren. Beleef je plezier aan je doelen? Dan ben je op de goede weg. En bedenk: een nieuwe gewoonte is niet voor het leven. Experimenteer met gewoontes en tweak zo een dagelijkse routine waar je blij van wordt.

– Olga

Meer lezen over gewoontes? Bestel het boek Better Than Before op bol.com.

 

Foto: Olga Kempen, 2016. Alle foto’s op Mintful.nl maak ik zelf. Wil je een beeld gebruiken? Dat mag – mits je verwijst naar mij als auteur. Dankjewel!